BiH Vijesti Vijesti

Opozicija u RS-u protiv novog zaduživanja: “U Željeznicama RS-a više konobara nego u cijeloj Banjoj Luci”

Zaduženje od 51,3 miliona eura predviđeno je Prijedlogom odluke o prihvatanju zaduženja Republike Srpske prema Svjetskoj banci – Međunarodnoj banci za obnovu i razvoj za projekat restrukturisanja “Željeznica Republike Srpske” /ŽRS/, koja je pred poslanicima NSRS po hitnom postupku.

Obrazlažući u Narodnoj skupštini Republike Srpske prijedlog ove odluke, ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić istakao je da je cilj projekta unapređenje operativne efikasnosti i finansijske održivosti “Željeznica Republike Srpske”.

“Svrha vlasničkog restrukturisanja je i obezbjeđenje stoodstotnog vlasništva Republike Srpske nad akcijskim kapitalom `Željeznica`, s obzirom na to da je i u prethodnom periodu Srpska bila jedini vlasnik koji je posredstvom subvencija pomagao poslovanje preduzeća, što se očekuje u budućem periodu, a na ulaganja manjinskih akcionara se ne može računati”, rekao je Trninić.

Prema njegovim riječima, organizaciono restrukturisanje biće sprovedeno smanjenjem broja zaposlenih, razdvajanjem poslova infrastrukture na računovodstveno i upravljački potpuno odvojene organizacione cjeline, te formiranjem profitnih centara od pojedinih organizacionih dijelova preduzeća.

Trninić je naglasio da je planirano da broj zaposlenih bude smanjen za 1.000 radnika, i to 500 do kraja ove godine i preostalih 500 do okončanja procesa restrukturisanja.

“Svrha organizacionog restrukturisanja je postizanje optimalne organizacione strukture složenog sistema kao što su `Željeznice`, te optimalne strukture i broja zaposlenih. Nastoji se broj zaposlenih svesti na optimalan nivo, koji je potreban za funkcionisanje ovog sistema, uzimajući u obzir i modernizaciju i informatizaciju, kojima bi se smanjila potreba za brojem izvršilaca na određenim radnim mjestima”, dodao je Trninić.

On je dodao da se smanjenjem broja zaposlenih nastoji postići i optimalna struktura zaposlenih u vezi sa kvalifikacijom i starosnom strukturom, smanjenje troškova bruto zarada i naknada zarada na godišnjem nivou, te postizanje višeg nivoa produktivnosti radne snage.

“`Željeznice` su 2006. godine bile u plusu i za 12 godina ste napravili 300 miliona duga. I sad hoćete da nas ubijedite da vam damo još 100 miliona da vi napravili neki pozitivan posao. Od tih 54 miliona eura pola ide na doprinsoe i potraživanja radnicima i ko je odgovaroran za to što imate tolika dugovanja.Vidmo niko”, rekao je poslanik SDS-a Davor Šešić.

Miladin Stanić, poslanik SDS-a da nema veće izdaje od ovog zaduženja.

“Vi ćete prezadužiti RS i dovesti da o njoj više ne odlučuje Vlada niti Narodna skupština RS, već svjetske finansijske organizacije. Ova priča o restrukturiranja `Željeznica` je prelivanje iz supljeg u prazno, od ovog projekta nema nista. Vlada čitava neka me demantuje. Ovo je samo produbljava lopovluk u toj firmi”, kaže Stanić.

Branislav Borenović, poslanik PDP smatra da ne treba da se nagrađuju gubitaši.

“Ovo zaduživanje je poruka vlasti da je poželjno praviti gubitak i da će biti nagrađeni novim sredstvima”, smatra Borenović.

Zastupnik NDP-a Dragan Čavić iznio je podatak da se trenutno preko 50 miliona KM izdvaja za plate 3.126 zaposlenih u Željeznicama RS-a, te da je prosječna bruto plaća oko 1.300 KM. On je istakao i da je plan da se do 2020. godine broj zaposlenih svede na 2.100 ljudi, a da se ukupna izdvajanja za njihove plaće smanje na oko 33 miliona KM.

– U Željeznicama RS-a je više radnika sa završenom ugostiteljskom školom, nego konobara u cijeloj Banjoj Luci – kazao je Čavić.

On je naglasio da su Željeznice RS-a propalo preduzeće, koje je davno ispunilo uvjete za stečaj.

Također, naveo je i da su u period od 2005. do 2016. godine prihodi porasli za oko 25 posto, a rashodi za bruto plaće zaposlenih za oko 82 posto.

– Više od hiljadu radnika je primljeno mimo potrebe. Što su primljeni – jer je nekome u tom trenutku to trebalo – istakao je Čavić.

On je ocijenio i da je smisao najavljenog restrukturiranje Željeznica RS-a da Vlada RS-a podiže kredit da izmiri obaveze prema sebi i preuzima ranija zaduženja, a podvukao je i da se trenutni prihodi ove kompanije najvećim dijelom oslanjaju na jednog ili dva kupca, među kojima je ključni ArcelorMittal.

– Sutra ako ArcelorMittal kaže mi ne radimo, Željeznice su gotove – istakao je Čavić.

Zastupnik SNSD-a Igor Žunić se složio da ovoj kompaniji “sigurno nisu trebali” svi radnici koji su tamo zaposleni posljednjih godina.

– Osuđujem zapošljavanje koje je išlo po partijskoj liniji, a ako treba, prihvatam i dio krivice – rekao je Žunić.

Prema mišljenju Spomenke Stevanović (DNS), Željeznice su u teškim problemima sa kojima se mora suočiti.

– Ako treba da progutaš žabu, nemoj dugo da je gledaš, progutaj je odmah. Ako treba da progutaš nekoliko žaba, prvo progutaj najveću – kazala je Stevanović.

(Bportal.ba/Slobodna Bosna)

Podijeli na društvene mreže!

Komentariši