Novac od povećanja akciza isključivo za gradnju puteva, a ne Dodiku da kupuje socijalni mir

Iako je Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje ponovo usvojio nacrte izmjena Zakona o akcizama, kao i izmjena dva prateća zakona, o uplatama na Jedinstveni račun i raspodjeli prihoda i o sistemu indirektnog oporezivanja, za očekivati je da oni neće dobiti podršku ni u Vijeću ministara. Čak i ako Vijeće ministara prihvati ove nacrte, gotovo je izvjesno da oni neće dobiti podršku u Parlamentu.

600_150719354715069522621502980025gasifikacija-autoput

Autor: Almir Šarenkapa

Razlog je jednostavan, radi se o istim nacrtima izmjena zakona koji su i do sada u nekoliko navarata "padali" u Zastupničkom domu PSBiH. Sporno pitanje je kako će biti trošen novac koji će biti prikupljen povećanjem akciza u iznosu od 15 feninga po litru, odnosno kakve su garancije da će taj novac biti zaista potrošen na izgradnju autoputeva i puteva u BiH a ne, recimo, za kupovinu socijalnog mira, isplatu penzija, naknada za boračku populaciju i slično.

Iz Upravnog odbora UIO su u svom saopćenju poručili da nacrti izmjena definišu kako će se ta sredstva trošiti namjenski za izgradnju puteva i autoputeva.

- Predloženim izmjenama je definisano da će biti formiran poseban podračun na koji će se prikupljati novac prikupljen naplatom 15 feninga po litru, koliko je predviđeno povećanje akciza, tako da će se ta sredstva trošiti za izgradnju autoputeva i puteva – kazala je Nataša Krsman, portparolka UOUIO.

Međutim, još na samoj sjednici Odbora predloženim rješenjima su se usprotivili eksperti imenovani u ime Vijeća ministara BiH i Vlade FBiH Ismet Suljendić i Muhamed Kozadra.

- Ovakvim rješenjima se ne garantuje da će taj novac biti iskorišten za gradnju puteva i autoputeva. Gospodin Kozadra i ja smo tražili da se poveća putarina, kako bi se lakše upratio tok novca. Međutim, Upravni odbor je odlučio da se povećaju akcize, što znači da će novac biti uplaćivan na jedinstveni račun, što znači da će se slijevati u budžete, a ne firmama za izgradnju puteva i autoputeva – izjavio je Suljendić za Faktor.

Njemu je sporan i način raspodjele ovog novca.

- U RS-u se potroši oko 20 posto goriva u odnosu na cijelu BiH, a trebali bi dobiti 39 posto naplaćenih sredstava. Osim toga, taj novac bi najvećim dijelom trebao biti namijenjen izgradnji Koridora Vc. Od 350 kilometara, koliko je ukupno dug ovaj autoput kroz BiH, samo 50 kilometara odnosno oko 15 posto, prolazio kroz RS, a trebali bi dobiti 39 posto naplaćenog novca – kazao je Suljendić.

Zanimljivo je da su o istim izmjenama zakona iz istog tijela, odnosno iz UOUIO upućene dijametralno suprotne poruke.

Ipak kako saznajermo od dobro obaviještenih izvora, sporna je, zapravo, trećina novca koja bi trebala biti proslijeđena RS-u.

Naime, povećanje od 15 feninga po litru trebalo bi se dijeliti tako da 10 feninga bude namijenjeno za izgradnju autoputeva, a pet feninga za izgradnju i održavanje ostalih putnih pravaca. Oba prikupljena iznosa bi se dijelila tako da 59 posto dobije FBiH, 39 RS, a dva posto Brčko Distrikt.

FBiH je već otvorila podračune za obje vrste prihoda, tako da će Autocestama FBiH biti direktno prosljeđivan novac od povećanja akcize u iznosu od 10 feninga po litru, a preostalih pet feninga po litru prodatog goriva bit će direktno uplaćeno Cestama FBiH.

U RS-u je ovaj dio posla samo donekle obavljen, odnsono otvoren je namjenski podračun za Autoputeve RS, ali ne i za Puteve RS. To znači da će se trećina prikupljenog novca koji je namijenjen RS-u, odnsono naplata od pet feninga po litru, slijevati u budžet tog entiteta, tako da se neće moći "upratiti" da li se on koristi za izgradnju puteva ili za "krpljenje budžetskih rupa" i kupovinu socijalnog mira.

Zanimljivo je da je predstavnik Vlade FBiH u UOUIO, tačnije ministrica finansija Jelka Milićević, podržala ove izmjene, kojima se na ruku ide Miloradu Dodiku i njegovoj vlasti u RS-u.

S obzirom da se predloženim izmjenama pomaže Vladi RS-a i Miloradu Dodiku da koliko-toliko pod kontrolom drže budžetski deficit, predstavnici SDS-a u Vijeću ministara neće podržati ovakve izmjene zakona. Osim toga, čak i ako one prođu proceduru u Vijeću ministara, izvjesno je da neće dobiti podršku ni SDS-a ni opozicije u Zastupničkom domu PSBiH, tako da je njihova sudbina već izvjesna. Ako se šta ne promijeni u međuvremenu, može se očekivati da će one ponovo biti odbačene u Parlamentu.

Predsjedavajući Vijeća ministara BiH Denis Zvizdić u međuvremenu je nastavio konsultacije s parlamentarcima u vezi akciza, ali se i ranije oglasio rekavši da novac od povećanja akciza mora biti isključivo korišten za gradnju autoputeva.

Zvizdić je pred sjednicu UOUIO kazao očekuje da oni postignu saglasnost o tekstu Zakona koji će sadržavati potreban nivo transparentnosti i jasno definisanu namjenu sredstava.

- Iz svih dosadašnjih relevantnih javnih istupa nosilaca zakonodavne i izvršne vlasti, kao i brojnih predstavnika privredne i akademske zajednice, evidentno je da sredstva koja će biti prikupljena od povećanja akciza na gorivo moraju biti isključivo namijenjena i usmjerena na izgradnju autocesta i cesta u Bosni i Hercegovini. Jedino tako definisana namjena sredstava, stvara potrebnu pretpostavku i otvara realne mogućnosti za usvajanje zakona. Akcize su pokrenute zbog izgradnje autocesta i cesta, s namjerom pokretanja novog investicionog ciklusa, povećanja ukupne konkurentnost i stvaranja mogucćnosti za otvaranje novih radnih mjesta - naveo je Zvizdić.

(Bportal.ba/Faktor)




Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>