Ministrica Dilberović: Ako se naviknemo na diskriminaciju u obrazovanju, diskriminacija će nas pratiti cijeli život

Segregirajuće prakse u školama moraju biti ukinute, kaže u intervjuu za INS federalna ministrica obrazovanja dr. Elvira Dilberović komentirajući problem diskriminacije učenika diljem BiH koji su obilježili početak i ove školske godine.

Elvira-Dilberović

Razgovarao: Faruk Vele

Dilberović za INS servis govori o prvim utiscima nakon starta nove školske godine, padu broja učenika, gorućim problemima bh. obrazovanja, diskriminaciji u školstvu koja je sve izraženija u bh. entitetu RS, ali i u dijelovima Federacije BiH, kao i o zakonskim izmjenama koje trebaju popravljati stanje u našem školstvu.

INS: Ministrice Dilberović, počela je nova školska godina, kakvi su Vaši prvi utisci?

DILBEROVIĆ: U svih 10 kantona u Federaciji BiH, školska 2017/18. godina u osnovnom i srednjem obrazovanju je zvanično počela 4. septembra 2017. godine. Prema dostupnim preliminarnim podacima o upisu u prvi razred osnovne škole, i ove godine se bilježi blago smanjenje broja upisanih učenika u odnosu na prethodnu školsku godinu, a kada je u pitanju srednje obrazovanje, u pojedinim kantonima se bilježi smanjenje, dok se u drugim bilježi povećanje broja upisanih učenika u prve razrede srednjih škola.

Kao i prethodnih godina, veliki izazov za kantonalna ministarstva obrazovanja je bio zadržavanje radnih mjesta zaposlenika u obrazovanju kroz raspoređivanje određenih nastavnika na druge poslove, odnosno smanjenje broja učenika u odjeljenju kako bi se zadržao dovoljan broj odjeljenja u školi te na druge načine.

INS: Svakog septembra se bavimo i problemom diskriminacije u obrazovanju u BiH. I dalje postoje problemi u Jajcu, u Kiseljaku traje bojkot nastave jer su roditelji bošnjačke djece nezadovoljni uvjetima u kojima oni borave. Još drastričnije, u bh. entitetu RS traje bojkot nastave u Konjević Polju kod Bratunca i u Vrbanjcima kod Kotor-Varoši. Djeca nastavu počinju pod ikonama svetaca, krštena vodicom lokalnih sveštenika na Bajram... Mislili smo da je to stvar prošlosti. Kako izaći na kraj s ovim problemima?

DILBEROVIĆ: Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke duži niz godina ulaže napore i djeluje u pravcu ukidanja svih oblika diskriminacije i segregacije u obrazovanju. Još 2012. godine Ministarstvo je izradilo Preporuke za eliminiranje segregirajućih i podijeljenih struktura u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH, koje je i usvojila Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u FBiH.

Ovaj dokument je, potom, upućen svim kantonalnim ministarstvima obrazovanja radi korištenja u daljem radu i djelovanju na ukidanju podijeljenih struktura, odnosno segregirajućih praksi u pojedinim školama u Federaciji BiH.

Pored navedenog, Ministarstvo je prethodnih godina raspisivalo i konkurse za učenike osnovnih i srednjih škola za izbor najboljeg literarnog i likovnog rada na teme koje afirmiraju vrijednosti mira, tolerancije, pluralizma i demokracije, odnosno zajedničkog života u multietničnoj državi Bosni i Hercegovini.

Jedan od ciljeva ove aktivnosti je bio i da se kod učenika razvija ljubav i osjećaj pripadnosti domovini Bosni i Hercegovini. Također, prethodnih godina su izdvojena i značajna sredstva Ministarstva u svrhu podrške održavanju instruktivne nastave za djecu povratnika u Republiku Srpsku, konkretno za održavanje nastave za učenike povratnike u Konjević Polje i Kotor Varoš.

INS: Šta Federalno ministarstvo konkretno može učiniti da pomogne djeci u RS-u koja su žrtve notorne diksriminacije, pa nastavu pohađaju i po mektebima i džamijama, što, također, ostavlja posljedice na njihovo obrazovanje? Imate li namjeru da ih posjetite?

DILBEROVIĆ: Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke i dalje namjerava da pruža podršku djeci povratnika u RS putem finansijske podrške održavanju instruktivne nastave, ali se, ipak, zalaže za pronalaženje trajnog rješenja i osiguranje redovnog obrazovanja bez diskriminacije. U tom smislu, želimo biti partner i aktivan učesnik svih aktivnosti na pronalaženju rješenja i osiguranja redovnog obrazovanja za učenike povratnika u RS, ali, također, i učenike povratnika unutar FBiH, na način da se svakom učeniku osiguraju optimalni uvjeti za obrazovanje i učenje bez diskriminacije na bilo kojoj osnovi.

INS: Kako komentirate optužbe iznesene na Vaš račun u pogledu izostanka reakcije na diskriminaciju?

DILBEROVIĆ: Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke već četvrtu godinu zaredom pruža finansijsku podršku za održavanje instruktivne nastave za učenike povratnika u Konjević Polje i Vrbanjce. Činjenica je da ova aktivnost Ministarstva nije bila previše medijski promovirana, ali prioritet je bio da se finansijska podrška nastavi i da se učenicima osigura pohađanje nastave. Svjesni smo da instruktivna nastava nije optimalno niti dugoročno rješenje problema. Ipak, nije moguće riješiti ovaj problem bez aktivnog dijaloga sa nadležnim obrazovnim vlastima u RS, zajedničkog stava Konferencije ministara obrazovanja u BiH po ovom pitanju, ali i bez podrške međunarodne zajednice.

INS: Kako gledate na probleme u obrazovanju u dijelovima FBiH, na primjer, u Kiseljaku, HNK, Livanjskom kantonu, s kakvim se oni izazovima tamo suočavaju?

DILBEROVIĆ: Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke sa svim raspoloživim kapacitetima, bilo finansijskim, bilo ljudskim, stoji na raspolaganju nadležnim kantonalnim obrazovnim vlastima u prevazilaženju bilo kojeg problema vezanog za osiguranje kvaliteta u obrazovanju.

Prije svega, ravnopravnost koja je zagarantirana Ustavom Federacije BiH mora biti ispoštovana u svakom njenom dijelu, a pogotovo kada je obrazovni sistem u pitanju, jer ako se naviknemo na diskriminaciju u tom sektoru i kod populacije koja je najosjetljivija, diskriminacija će nas pratiti cijeli život. Trebamo još jednom podsjetiti da obrazovni sistem postoji zbog učenika, a ne obrnuto, i sve obrazovne vlasti imaju obavezu da prilikom donošenja propisa u oblasti obrazovanja i osiguranja kvaliteta u obrazovanju prvenstveno vode računa o najboljem interesu učenika.

Na žalost, taj aspekt se nerijetko gubi iz vida. Stoga, imamo obavezu da podsjetimo i pozovemo one koji su direktno odgovorni za kreiranje politika u obrazovanju, da to čine u skladu s UN-ovom Konvencijom o pravima djeteta, Europskom konvencijom o ljudskim pravima i drugim obavezujućim međunarodnim dokumentima, te Ustavom BiH i Ustavom FBiH, kao i Okvirnim zakonom o osnovnom i srednjem obrazovanju u BiH. Naravno, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke nije jedino u tome, nego to čini u saradnji sa domaćim i međunarodnim vladinim i nevladinim institucijama i organizacijama.

INS: Ministarstvo je, s grupom eksperata napravilo dokument, koji je prezentiran ambasadorici SAD-a MaureenCormack i sada već bivšem šefu Misije OSCE-a Jonathanu Mooreu, a koji sačinjava sve moguće zakonske korake koji podrazumijevaju aktivnosti i nositelje aktivnosti koji će suzbiti diskriminaciju i segregaciju u obrazovanu. Koliko takav pristup može, realno, pomoći?

DILBEROVIĆ: Svrha ovog dokumenta jeste da bude model i savjetodavna podrška nadležnim obrazovnim vlastima u pronalaženju rješenja za eliminiranje podijeljenih obrazovnih struktura. Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke i dalje ostaje opredijeljeno da pruži svu moguću podršku nadležnim kantonalnim obrazovnim vlastima u prevazilaženju segregacije u obrazovanju kroz djelovanje Koordinacije ministara obrazovanja i nauke u Federaciji BiH, kroz partnerstvo sa domaćim i međunarodnim vladinim i nevladinim institucijama i organizacijama, kroz saradnju s drugim partnerima, ali i druge vidove podrške.

IN: Šta smatrate ključnim problemom ili izazovom obrazovanja u FBiH u ovom trenutku?

DILBEROVIĆ: Harmonizacija obrazovnih propisa i standarda, kao i kvaliteta u pružanju usluga obrazovanja kako u Federaciji BiH, tako i usklađivanje sa standardima i dobrom praksom u obrazovnim sistemima država članica EU. Svakom djetetu omogućiti pristup i učešće u kvalitetnom obrazovanju te dati mogućnost za vertikalnu i horizontalnu prohodnost u obrazovnom sistemu, što će pružiti priliku svakom djetetu da kreira vlastiti obrazovni put i razvoj karijere koji najbolje odgovara njegovim individualnim potrebama, ali i zahtjevima savremenog društva i tržišta rada.

INS: U pojedinim kantonima, kao u Sarajevu primjerice, urađene su i zakonske izmjene. Kako gledate na te poteze i što bi navedene izmjene mogle donijeti?

DILBEROVIĆ: Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke podržava sve promjene koje se uvode u obrazovanje, a koje imaju za cilj osavremenjivanje obrazovnog procesa, podizanje kvalitete obrazovanja, olakšanje pristupa i učešća u obrazovanju za svu djecu, kao i harmoniziranje obrazovanja sa standardima i dobrim praksama u Evropskoj uniji.

(Bportal.ba)




Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

ataşehir escort maltepe escort