LifeStyle Magazin

Koji je napitak najbolji za rehidraciju organizma?

Kad ste žedni i želite ublažiti žeđ, uvijek možete posegnuti za čašom obične vode, no H2O nije nužno i najbolje rješenje kada je rehidracija organizma posrijedi, pokazala je studija naučnika sa škotskog sveučilišta St. Andrews koji su uporedili reakciju organizma na nekoliko različitih napitaka.

Istraživači su ustanovili da voda vrlo brzo ublaži žeđ i rehidrira organizam, napitci s vrlo malo šećera, masti ili proteina djeluju još učinkovitije jer rehidriraju tijelo na duže vrijeme.

Razlog tome je način na koji naš organizam reagira na napitke, kaže Ronald Maughan, profesor na Medicinskom fakultetu St. Andrews i autor studije.

Jedan od faktora je količina konzumiranog napitka. Naime, što više tekućine popijete, ona brže ‘odlazi’ iz vašeg želuca te se apsorbira u krvotok u kojemu razrjeđuje tjelesne tekućine i na taj način organizam rehidrira.

Drugi faktor koji utječe na to u kolikoj mjeri napitak rehidrira povezan je s nutritivnim vrijednostima napitka. Primjerice, ustanovljeno je da mlijeko učinkovitije rehidrira organizam od obične vode jer sadrži šećer laktozu, neke bjelančevine i nešto masnoće, a sve to pridonosi usporenom pražnjenju želuca te održava rehidraciju toekom dužeg razdoblja.

Mlijeko sadrži i natrij koji djeluje poput spužve i vezuje se za vodu u tijelu što rezultira stvaranjem manje količine urina.

Isto vrijedi za oralne rehidracijske otopine koje se koriste u liječenju proljeva. One sadrže male količine šećera, natrija i kalija, koji na isti način zadržavaju vodu u organizmu.

“Ovo istraživanje nam govori puno onoga što smo i ranije znali. Elektroliti, poput natrija i kalija, pridonose boljoj rehidraciji, a kalorije iz napitaka utječu na sporije pražnjenje želuca, što rezultira manjom potrebom za uriniranjem”, pojasnila je nutricionistica Melissa Majumdar, lična trenerica i glasnogovornica Akademije za prehranu i dijetetiku čiji naučnici nisu sudjelovali u studiji.

Paziti na količinu šećera u napitku

Naučnici upozoravaju da treba biti vrlo oprezan kada je riječ o šećerima, primjerice u voćnim sokovima ili u gaziranim zaslađenim napitcima.

Takva pića nisu nužno rehidrirajuća zbog veće količina šećera te se u želucu zadržavaju dulje u odnosu na običnu vodu.

Naučnici upozoravaju da se nakon što ti napitci uđu u tanko crijevo, visoka koncentracija šećera koju sadrže razrjeđuje tijekom fiziološkog procesa poznatog kao osmoza. To znači da tanko crijevo “povlači” vodu iz organizma da bi razrijedilo šećere što ih sadrže spomenuti napitci.

Sokovi i gazirani napitci ne samo da manje rehidriraju, već organizmu daju dodatne šećere i kalorije koje nas neće zasititi poput čvrste hrane, pojasnila je Majumdar. Ako birate između vode ili sokova i gaziranih pića, uvijek se odlučite za vodu, podsjeća.

Što je s pivom i bijelom kafom?

Profesor Maughan podsjeća da alkohol djeluje kao diuretik i njegovo konzumiranje rezultira češćim uriniranjem. No ako morate birati između piva i žestokih alkoholnih pića poput viskija, bolje je popiti pivo jer na taj način unosite više tekućine u organizam. “Ako popijete više žestica brže ćete dehidrirati, no nakon konzumacije razrijeđenih alkoholnih piva nećete.”

Kada je riječ o kafi, hidratacija ovisi o količini kofeina koju ste unijeli u organizam. Primjerice, obična, ‘duga’ kafa s oko 80 miligrama kofeina djeluje rehidrirajuće poput vode, no konzumiranje više od 300 mg kofeina ili otprilike dvije do četiri šalice može rezultirati gubitkom tekućine jer kofein ima blag i kratkotrajan diuretski učinak.

Takvo što će se češće dogoditi osobama koje rijetko konzumiraju kafu, a izbjeći se može dodavanjem jedne ili dviju žlica mlijeka u šoljicu s kafom.

(Bportal.ba/Hina)

Podijeli na društvene mreže!