BiH Slider Slider Vijesti

Kampanja ili zloupotreba: Građani dobijaju SMS poruke za koje kandidate da glasaju

Pitam se odakle nekome moj broj mobitela, koji uopće nije registrovan u telefonskom imeniku, kaže jedna Sarajka.

Kampanja u punom jeku: Stranke angažuju posrednike za animiranje birača putem telefona

Predizborna kampanja već uveliko traje, a kao i u svakoj izbornoj godini, građani su sa svih strana “bombardovani” plakatima i porukama političkih stranaka i njihovih kandidata.

Reklamni panoi, gigantski billboardi, tribine i medijski prostor koji svakodnevno dobijaju nekima, međutim, nisu dovoljni. Tako su mnoge stranke ove godine birače odlučile “animirati” i potaknuti ih da svoj glas daju upravo njima i na druge načine, koristeći društvene mreže poput Facebooka za političko oglašavanje, ali i kroz direktnu komunikaciju sa građanima putem telefona.

Nekoliko građana požalilo nam se da ovih dana dobijaju SMS i Viber poruke u kojima im se sugeriše da glasaju za određenu političku stranku, odnosno kandidata.

– Dobila sam poruku u kojoj mi se sugeriše da glasam za jednog kandidata. Pitam se odakle nekome moj broj mobitela, koji uopće nije registrovan u telefonskom imeniku – kaže jedna Sarajka.

Brojni su ovakvi i slični komentari građana, koji se većinom pitaju odakle političkim partijama ili marketinškim agencijama koje za njih rade kampanju, njihovi lični podaci, posebno brojevi telefona?

Mnogi smatraju i da ovakav način komunikacije predstavlja uznemiravanje i zloupotrebu ličnih podataka. Odgovore smo potražili u Agenciji za zaštitu ličnih podataka u BiH. Direktor Agencije Petar Kovačević za Faktor kaže da do sada nisu imali zvanične pritužbe građana na ovakav vid predizbornog oglašavanja, ali ističe da bez obzira na to, svaka politička partija i subjekt koji šalje takve vrste poruka mora imati prethodnu saglasnost onoga kome se obraća. – Kada su u pitanju brojevi telefona na koje se šalju poruke, stranke bi prethodno morale da imaju saglasnost za to, recimo, ako su u pitanju građani koji su članovi neke stranke i koji su dali svoj broj telefona i dozvolu da od te stranke mogu primati poruke.

Mimo toga, postavlja se pitanje otkud strankama brojevi telefona koji nisu javno dostupni i to bi trebalo ispitati. Zakon daje mogućnost da svaki građanin nama može podnijeti prigovor kada sazna ili posumnja da neko zloupotrebljava njegove lične podatke. Nažalost, u ovakvim slučajevima često je teško utvrditi ko zapravo stoji iza takvih poruka s obzirom na mogućnost kupovine prepaid brojeva bez evidentiranja, sa kojih se onda šalju poruke. U svakom slučaju, mi ćemo svaku takvu prijavu ispitati – kaže Kovačević.

 

Pokušali smo dobiti informaciju u Centralnoj izbornoj komisiji (CIK) BiH da li je političkim strankama dozvoljeno da bilo direktno, ili preko agencija koje za njih rade, šalju SMS i Viber poruke građanima. Međutim, u CIK-u nisu odgovarali na naše pozive. Uoči zvaničnog početka predizborne kampanje, iz CIK-a su naveli da je prema odredbama Izbornog zakona i Pravilnika o medijskom predstavljanju političkih subjekata zabranjeno oglašavanje političkih subjekata u vrijeme predizborne šutnje putem sredstava komunikacije kojima se omogućava prenošenje video, audio i tekstualnih poruka.

Ova sredstva komunikacije uključuju TV, radio, printane medije, internet portale, te poruke upućene putem mobitela. No, to se odnosi samo na period predizborne šutnje, odnosno dan prije održavanja Općih izbora. Kontaktirali smo i marketinšku agenciju Altermedia, od koje građani tvrde da su dobijali poruke za podršku kandidatima jedne stranke. U ovoj agenciji su nam kratko kazali kako moraju provjeriti o čemu se radi i da će nam se javiti, ali do objavljivanja ovog teksta nismo dobili njihov odgovor.

(Bportal/Faktor)

Podijeli na društvene mreže!